WELLPAPPNYTT

NR 3 2020

Kära läsare,

Ett speciellt år går mot sitt slut. Ljusslingor i olika färger lyser upp mörkret, men gatorna gapar tommare än vanligt. I årets sista nyhetsbrev får du läsa om FEFCO:s nya digitala kampanj som lyfter frågor om wellpappens framtid och fördelar. Kampanjen kan du följa via hashtaggen #DeliverOn. Du får också ta del av spaningar från Sustainable Packaging Summit, en rapport om att konsumenter ställer högre krav på miljövänliga förpackningar och en intressant utmanare till bubbelplasten som tagit wellpappens vågor till nya höjder.

Vi tar även avstamp för nästa år genom att titta på förpackningstrender som förutspås. Och så vill jag tipsa om konstnären Martin Spenglers spännande konst. Imponerande!

 

Trevlig läsning!
/Klas Elm, VD Svenska Wellpappföreningen

FEFCO:s nya kampanj Deliver On lyfter att wellpapp naturligtvis är cirkulärt

Hos dem som vi har pratat med råder det konsensus: det har gått bättre än vad man först trodde i april. Att kunderna är spridda i olika branscher och att e-handeln har ökat tros vara bidragande anledningar. Samtidigt är alla också överens om att hösten kommer att bli utmanande och att konsekvenserna av covid-19 kommer att märkas av långt in i framtiden.

FEFCO (European Federation of Corrugated Board Manufactures) är en ideell organisation som representerar branschens intressen och behandlar frågor om wellpapp i hela Europa. Deras senaste kampanj Deliver On fokuserar på wellpappens livscykel. Hur gammalt blir till nytt i en cirkulär rörelse. Kampanjen gör nedslag i olika delar i cykeln, från tillverkning till paketering till återvinning. Genom bilder och teman, som alla relaterar till EU:s prioriterade områden såsom gröna given, cirkulär ekonomi och Farm to Fork-strategin, har de knutit ihop sitt budskap. Kampanjen går digitalt under hashtaggen #DeliverOn.

– Vi berör ämnen som cirkuläritet, återvinning, matavfall och livsmedelssäkerhet. Men också fördelar inom design, logistik och e-handel. Allt för att prata till en bredare publik, berättar Nathalie Schneegans.

– Målet med kampanjen är att nå våra viktigaste intressenter och partners inom detaljhandeln och e-tail. Vi har också förhoppningar om att nå konsumenter som engagerar sig för industrin via sociala medier, fortsätter Nathalie.

2020 antog EU en ny handlingsplan för cirkulär ekonomi (CEAP). Ambitionen är att bli klimatneutrala, bevara naturresurser och stärka EU:s konkurrenskraft. Handlingsplanen kommer göra att produkttillverkare måste lägga större fokus på återvinning och återanvändning. Att sluta cirkeln. Något som är positivt för miljön, samhället, Europa och planetens framtid. I dagsläget är vi duktiga på att sortera kartong och wellpapp i Europa, men kan bli ännu bättre genom att separera materialen vid återvinning.

– Potentialen hos wellpapp när det kommer till återvinning är stor. Genom att sortera wellpapp separat blir återvinningen dessutom av ännu högre kvalitet. På så sätt kan fibrerna återvinnas flera gånger och vara en del av det cirkulära kretsloppet under längre tid.

– Papper och kartongförpackningar är i dagsläget redan material som återvinns mest i Europa. Av hållbara och ekonomiska skäl behöver leveranskedjan återvunna fibrer för att fungera.

Men hur många gånger kan wellpappbaserade fibrer återvinnas? Det har University of Darmstadt gjort en vetenskaplig studie på. De kunde se att fibrerna kan användas mer än 25 gånger utan att förlora kvalitet. Men fiberåtervinningsgraden är egentligen aldrig 100 procent, utan en liten del av helt nya fibrer är alltid nödvändig. I genomsnitt innehåller wellpapp 89 procent återvunnet material.

– Genom separat insamling i hela Europa och mer information om wellpappens positiva egenskaper kan vi öka wellpappens position som ett av de bästa hållbara och cirkulära alternativen, avslutar Nathalie Schneegans.

Mer om wellpappens cirkuläritet

​Spaningar från 2020 Sustainable Packaging Summit

Panelsamtal, workshops och virtuella event från 29 oktober till 3 december. 2020 Sustainable Packaging Summit blev i år digital. Som så mycket annat. Det digitala eventet bjöd på spännande diskussioner. Bland annat om hur vi ska minska högen av skräp istället för att ta hand om den. Innovationer och nya modeller kan göra att skräpet aldrig hamnar i högen, eller helt enkelt inte skapas alls.

Ett annat ämne var hemleveranserna, som fick ett uppsving när covid-19 blev verklighet för oss. E-handeln har ökat och därmed även förpackningarna som varorna levereras i. Nya krav på skydd av produkter och ett ökat antal steg innan varan når kunden är utmaningar som behöver få en lösning. Upplevelsen när paketet kommer till dörren och öppnas spelar också roll. Till exempel hur en dyr kostym ska förpackas och nå kunden skrynkelfri. En bra upplevelse kan leda till färre returer, som i sin tur leder till färre onödiga förpackningar som måste slängas.

Lyssna på samtalen i efterhand

​Efterfrågan på hållbara förpackningar ökar i Europa

Inga miljövänliga förpackningar, mindre försäljning. 35 procent av de som konsumerar mode online uppger att de inte skulle handla från ett modeföretag om de fick veta att förpackningarna inte är miljövänliga. Hela 66 procent av konsumenterna tycker att e-handlarna har ett ansvar att se till att förpackningarna är hållbara. Det framgår i en ny rapport från Smurfit Kappa. Faktum är att många uppger att förpackningens hållbarhet är något de tar reda på innan de ens börjar att handla. Konsumenterna som tillfrågats i undersökningen bor i Tyskland, Nederländerna, Irland och Storbritannien.

Läs mer om hur hållbarhet har blivit ett mode-statement

Wellpapp som utmanar bubbelplasten

Skrynklat papper, welldynor och strimlad wellpapp har fått sällskap i rollen som miljövänligt utfyllnadsmaterial. En italiensk förpackningstillverkare har tagit fram en ny typ av wellpapp med 10 till 20 mm höga vågor som fungerar som utfyllnad och skyddar mot stötar. Produkten tillverkas av återvunna kartongfibrer. Ytterligare ett sätt att minska plastanvändningen i förpackningar.

Läs mer om den nya utfyllnadslösningen

Förpackningstrender inför 2021

Miljövänliga förpackningsmaterial och återvinningsbara alternativ är trender som kommer följa med oss från 2020. Men inför 2021 ser vi också uppsving av sådant som kommer i kölvattnet från pågående pandemi:

  • Spelindustrin har ökat rejält. Det är en industri där material som plastfodral, frigolit och plastfolie används i stor utsträckning. Kan wellpapp göra spelindustrin miljövänligare?
  • E-handeln har också ökat, särskilt för mat och livsmedel. Spaningen är att vi i framtiden kommer se fler lösningar på hur vi förpackar mat på bästa sätt. Framför allt frusen mat och mat som kräver en modifierad atmosfär för att förlänga hållbarheten.
  • Interaktiva förpackningar, där öppnandet blir en upplevelse, är också en trend inför det nya året. Förpackningar som erbjuder något mer ökar såväl konsumentens uppmärksamhet som betalningsvilja.
  • Multifunktionella förpackningar kommer vi också se mer av – förpackningar som inte slängs, utan som kan återanvändas som en dekoration i hemmet, en klösleksak till katten eller en galge för plagget du köpte?

Fördjupa dig i kommande trender hos Industrial Packaging och XCEED.

 

SWIF

Besökadress
Klara Norra Kyrkogata 31

Postadress
Box 22307, 104 22
Stockholm, Sweden

Telefon
+46 8 508 93 800

E-post
klas.elm@branschkansliet.se

© Copyright Svenska Wellppapföreningen 2019