WELLPAPPNYTT

NR 1 2021

Förpackat i framtiden – Nyhetsbrev från SWIF

Gör större intryck med mindre förpackningar, tänk på både vad och hur en förpackning är och se helheten när du räknar kostnader för innovation. Det är några av sakerna du kan läsa mer om i det här nyhetsbrevet – förpackat med framtiden som tema. Och så kan du ta del av några nya wellpapp-produkter som går utanför boxen.

Är 2021 förpackningens år?

Som känt har e-handeln ökat i pandemins spår. Vilket också ökat antalet förpackningar och hur vi tänker kring dem. Intresset för hållbara förpackningar blir allt större, från både industrin och konsumenterna. Förpackningen ses alltmer som ett sätt att bygga varumärke, både som hållbar aktör och via tryck på själva wellpapplådan.

Wellpapp - Vit kartongFlera stora aktörer investerar nu i hållbara alternativ som är pappersbaserade och tillverkade av återvunnet material. Till exempel har H&M som mål att eliminera plast och istället använda pappersförpackningar, både för e-handel och i butik. Planen är att alla H&M:s märken ska använda pappersförpackningar senast 2022 och att alla förpackningar ska vara av återvunna eller hållbart framtagna material senast 2030. Det skriver koncernen i sin hållbarhetsredovisning.

Men det är inte bara att byta till wellpapp som gör skillnad. 73 procent av respondenterna i en undersökning gjord av DS Smith, menar att paketen de får hem är dubbelt så stora mot vad de behöver vara. Allt detta tomma utrymme påverkar konsumentens uppfattning om avsändaren negativt. Så låt 2021 bli året du gör större intryck med mindre förpackningar.

Läs mer i Forbes: 2021 – the year of the package

​Förpackningens ”hur” blir allt viktigare

Hållbarhet handlar inte bara om vad förpackningen är gjord av, utan också om hur den används.
Till exempel genom att optimera förpackningarna efter innehållet och att tänka på flera arenor samtidigt, så kallat omnichannel.

Att optimera förpackningarnas utformning efter innehållet handlar helt enkelt om att använda förpackningar i precis rätt storlek. Till exempel finns program som beräknar form och mått och skickar dem till maskiner som skär, skårar och viker wellpapp till en låda som passar varan perfekt. Vare sig det är en espressokopp eller surfbräda. Ett annat sätt är att optimera förpackningarna utifrån kostnad, säkerhet och presentation, så kallad value-engineering. Till exempel kan det vara att förpacka tätt för att ta bort behovet av utfyllnad men ändå hålla innehållet på plats, att bygga in ett handtag i förpackningen så att ingen påse behövs eller att maximera hur många förpackningar som får plats på en lastpall. Optimerade förpackningar gör att mindre material används och inget utfyllnadsmaterial behövs. Det leder i sin tur till lägre klimatavtryck och lägre kostnader för frakt och lagerhållning. Och en bättre upplevelse när förpackningen öppnas.

Omnichannel är också ett sätt att optimera förpackningens användning. Förpackningens roll är ofta att skydda innehållet, ge ett bra intryck och kommunicera produkten. Historiskt har säljande kommunikation varit viktigt på förpackningar i fysiska butiker, kommunikation som ofta finns på webbplatsen i e-handeln. Där är skyddet viktigare eftersom varan ska fraktas. Och intrycket – till exempel om returetiketten eller instruktionsboken ligger högst upp när du öppnar. Så ska en förpackning fungera på flera arenor eller är det bättre med olika förpackningar? Uwe Melichar från European Brand & Packaging Design Association, tror på enkelhet och flexibilitet. Och att en förpackning måste kunna spela på både den fysiska och den digitala arenan. Han ser också stor potential i tjänster för flergångsanvändning och retursystem för använda förpackningar. Så att samma förpackning kan användas flera gånger.

Webbinarium: Framtiden för pappersbaserade förpackningar

Den 21 april höll Packaging Europe webbinariet The future of paper based packaging. Bland annat bjöd de på insikter om innovationer för produkter och hållbarhetslösningar. Men även insyn i utmaningar i produktionen och i kostnadsberäkningar.

I panelen satt Marcus Behrens från HDG Packaging, som pratade om skiftet från plast till pappersbaserat i produktion, Yevgen Zolotovski från Koehler Paper, som pratade om beläggningar på matförpackningar och Malcolm Waugh från Frugalpac, som berättade om företagets produkt – en flaska, tillverkad i återvunnet papper med en plastficka inuti. Flaskan är lätt att återvinna eftersom plastfickan går att separera från pappersflaskan.

– Vi ville ta fram en återvinningsbar produkt med minimalt koldioxidavtryck. Så vi började med papper, som är tillgängligt och lätt att sätta sitt varumärke på. Vi jobbar för att ersätta plastfickan inuti, samtidigt jobbar vi med en syrekänslig produkt – vin. Men vår flaska är fem gånger lättare och har 84 procent lägre koldioxidavtryck än en glasflaska. Så vi ville få ut den på marknaden istället för att försöka hitta den helt perfekta lösningen. Nu kan både vi och andra komma med förbättringsidéer.

En framtid med ekonomisk helhetssyn, lokal produktion och naturliga bindemedel

Panelen delade med sig av sin syn på framtiden och hur de ser att klimatpåverkan kan minska ytterligare. Ekonomiska beräkningar för innovationer inom papper och hållbarhet är något som måste ses över, menar Yevgen Zolotkovski.

– Många tittar bara på kostnaden, men det ger inte ett tydligt svar. Innovativa lösningar ser nästan alltid dyrare ut i början, men den totala kostnaden kan bli lägre. Vi hör ofta att papper är dyrare än plast, men man måste titta på helheten. Då är papper konkurrenskraftigt eller till och med billigare.

Malcolm Waugh ser att fokus på lokal produktion kan öka hållbarheten ytterligare.

– Vi vill att flasktillverkningen ska vara där produkten är. Att maskinerna finns i närheten av vingården, så att du inte transporterar luft runt jorden. Det minskar kostnaderna, blir effektivt att etikettera och en tillgång för det lokala samhället.

På HDG Packaging ser de stor potential i papper.

– Vi tittar på hur vi kan optimera papper, till exempel att bara ha förslutningar där det verkligen behövs, säger Marcus Behrens. Och så tittar vi på en sak till – här är vi i ett väldigt tidigt stadie – att använda vanligt papper och en naturlig bindningsmetod. Så att vi inte alls behöver lim eller något bindemedel. Det är mycket kvar att göra, men det finns potential.

Titta på webbinariet i efterhand (inlogg krävs)

Wellpapp utanför boxen – design från Singapore

När pandemin slog till förra året började människor i hela världen jobba hemifrån. Paper Carpenter, ett designföretag från Singapore med passion för papper, förstod att det innebar ett behov av skrivbord, kontorsstolar och annat som normalt finns på arbetsplatsen. Men alla kanske inte vill lägga mycket pengar på något som förhoppningsvis bara används en begränsad period. Lösningen blev kontorsmöbler i wellpapp. På bara några dagar hade företaget tagit fram kollektionen Work from Home, med allt från skrivbord och laptopställ till näsdukshållare och högtalarförstärkare till mobilen. När pandemin är över är det bara att återvinna. Förutom kontorsmöbler jobbar Paper Carpenters bland annat med event, inredning och display. Varför inte en loungemöbel i wellpapp eller lite pappersbaserad bowling?

Så tänker Paper Carpenters utanför boxen

Produktnyheter – kylda, färska, hållbara och flyttoptimerade

Mondi Bcool

  • En wellpappförpackning som håller maten kall: Mondis nya lösning kan med thermo-isolering hålla mat vid 7°C i upp till 24 timmar. Dessutom är förpackningen tillverkad av 100 procent återvunnet material och går att återvinna igen.
  • Bär, frukt och grönsaker hålls färska i pappersbaserat tråg: Smurfit Kappa lanserar produktportföljen ”Safe&Green”, en serie pappersbaserade tråg. De är utvecklade efter konsumenternas önskan om en förpackning som balanserar hållbarhet med innehållets synlighet.
  • En hållbar shoppinglåda kan ersätta plastpåsar: DS Smith har tagit fram en shoppinglåda som ett miljövänligt alternativ till plastpåsen. Lådan passar i traditionella kundvagnar, är enkel att vika upp och de utstansade bärhandtagen gör den lätt att lyfta och bära.
  • Wellpapp istället för krympplast runt flaskor: VPK har varit med och tagit fram Ecogrip, ett hållbart alternativ till den engångsanvända krympplasten. Ecogrip passar både stora och små flaskor och tillverkas helt i återvunnen wellpapp.
  • Modulsystem optimerar flytten: Stora Enso har tagit fram ett standardsortiment av flyttlådor i sex storlekar, som går att kombinera och stapla. Lådornas locklåsning är enklare att låsa än en traditionell flyttlåda. Till sortimentet finns också tillbehör, till exempel kryssinreden för glas och porslin.

SWIF

 

 

Telefon
+46 8-762 72 05

E-post
Eva.Gluckman@grafiska.se

© Copyright Svenska Wellpappföreningen 2021